Friday, November 16, 2012

DUA KALI CINTA, 10

BAB 10

"Ane, limau suam satu," laung Sarah sebaik sahaja mendudukkan dirinya di salah sebuah kerusi kosong bersebalah Safwan dan beberapa rakan yang lain. Semua yang ada di kedai tersebut memandang ke arahnya sambil menggelengkan kepala.

Dia memandang Azrin dengan senyuman yang tidak lekang di bibir. Lelaki itu ketap gigi tanda geram apatah lagi mengingatkan kejadian semalam. Habis lenguh sendi badannya akibat menahan pukul Sarah.

Sakit tidak usah cerita. Mungkin ada beberapa bahagian lebam yang dia tidak tahu. Yang pasti, belakangnya rasa sungguh sakit apabila bangun pagi tadi. Bisa sungguh.

"Eh, aku ada gosip ni," Mirul membuka bicara memecah kesunyian lima sekawan itu. Azrin yang tadi ingin menyalakan api pada puntung rokoknya terhenti seketika sebelum mendekatkan badannya dengan Mirul.

Mirul buat buka suspen. Sesekali dia ketawa sendiri. Semua yang ada di meja tersebut kehairanan. Safwan dan Sarah saling tukar pandangan. Suspen siot...

"Aku dengar ceritalah, semalam ada seorang tu menangis teresak-esak sebab takut gelap. Bilik gerakan black out," Mirul terus meledakkan tawanya. Azrin sudah kecut perut.

Sarah menggengam penumbuk sekali gus pandangan tajamnya menjamah setiap inci wajah Azrin yang sudah menunduk itu.

"Menangis macam budak-budak. Nasib baik ada hero tolong selamat, kalau tak mahu banjir air mata bilik gerakan kita tu," Mirul menambah sambil angkat kening.

"Sure yang menangis tu minah kan. Perempuan je yang takut benda-benda remeh macam tu?" Safwan bertanya penuh minat. Azrin sudah berkira-kira untuk bangun. Sakunya diseluk untuk mengeluarkan wang bagi membayar makanannya.

"Relakslah bro. Awal lagi nak ketuk story pun. Kau punya story bukan besar pun, taraf filler je. Lepak dulu, hari ni aku belanja," Mirul menarik lengan Azrin supaya terus duduk di situ.

"Aahlah bro. Yang kau dari tadi senyap je apasal? Tersampuk dek hantu mak lampir ke apa," Khalif yang dari tadi hanya menjadi penonton bersuara pula.

"Sapa minah tu bro?" Soal Safwan lagi. Mirul mendekatkan wajahnya ke muka Safwan. Keningnya ditari selang seli, lepas kanan, kiri, kembali ke kanan kemudian ke kiri.

Lantas, dimuncungkan bibirnya menghala ke arah Sarah yang sudah menunduk malu. Seraya itu, tiga pasang mata kecuali Azrin serentak memandang wanita yang hari ini anggun mengenakan blouse hijau pucuk pisang itu.

Masing-masing meledakkan tawa. Sarah yang seperti manusia tiada perasaan itu takut gelap rupanya. Wanita yang suka bertelagah dan asyik nak memang itu rupanya ada benda yang dia takut.

Sarah terus memegang pipinya yang sudah panas itu. Malu sungguh rasanya kala itu. Dia terkenal dengan sikap kasar dan tidak pernah sekali dia menangis di hadapan rakan-rakannya.

Biarpun nampak ayu, dia seorang yang tidak pernah menjaga kesopanan bila berhadapan dengan rakan-rakan yang lain. Bak kata orang zaman sekarang, tak control ayu langsung.

"Ni kau punya kerja kan Azrin? soal Sarah dengan matanya sedikit mencerlun. Azrin hanya tersenyum sumbing.

"Ampun, penunggu gua," terus dia merapatkan kedua belah tangannya dan mengucapkan ayat itu kepada Sarah.

"Ingatkan berani sangat. Rupa-rupanya gelap pun takut. Apalah awak ni. Buat malu saja, Dah tu menangis macam budak-budak pulak," Safwan berbicara sambil menahan tawa.

"Saya bukan takutlah wak. Terkejut je terus otak jadi blank. Tak tahu nak buat apa," nafi Sarah sambil dengan rakus meneguk air limau suam yang sudah sejuk di atas meja.

"Eleh, kalau kau takut, takdelah kau pegang tangan mamat tu macam taknak lepaskan?" Azrin sudah buka mulut.

"Wow!!!. Ada penambahan ceritalah," jerit Mirul sambil menampar bahu Azrin. Lelaki itu kemudian mengaduh perlahan sambil menggosok bahunya.

"Mana ada aku pegang Encik Firul," nafi Sarah lagi. Dia mengerling ke arah Safwan dengan harapan agar lelaki itu percayakannya. Namun hampa apabila Safwan terus dengan tawanya.

"Jaga kau Azrin. Ada masa nanti aku pijak perut kau," ugut Sarah sambil cekak pinggang. Azrin terus menghentikan tawanya. Namun tidak bagi Mirul, Safwan dan Khalif.

"Apa yang lawakknya korang ni. It's normal kalau perempuan takut gelapkan?" Soal Sarah tidak puas hati.

"Memang normal kalau yang takut tu Aida atau Miza. Sarah takut gelap? Kau tak rasa pelik ke? Wanita kental dan kasar yang bagi apa pun cabaran dia harungi termasuk pergi jirat Cina waktu maghrib seorang diri, boleh takut gelap," Mirul bersuara lagi.

"Tulah korang, banyak benda yang korang tak tahu pasal aku. Safwan je tahu banyak rahsia tentang aku. Kan awak kan?" Terus Sarah pandang Safwan yang ada disebelahnya.

"Eh Sarah, aku rasakan sudah sampai masanya kau jadi lembut sikit. Aku mengaku lah dari segi cara berpakaian, kau memang nampak sungguh ayu dan comel.

"Tapi bila bab bercakap dan gelak. Kus semangat bila aku dengar. Sudahlah gelak kalah pontianak tersangkut kat dahan rambutan, kalau bercakap pula tak pernahnya guna nada lembut," tegur Khalif pula.

Sarah garu kepala. Kasar ke aku selama ini. Rasanya sudah cukup sopan santun tu, Ada masa aku rasa aku sudah cukup manja. Aduhai...

"Eh kejap. Apa kaitan antara takut gelap dengan perangai aku? Eh awak, saya kasar ke selama ni?" Sarah bersuara sayu sambil menarik lengan baju Safwan. Safwan terus ketawa.

"La, awak tak tahu ke selama ni awak memang kasar. Kalau orang yang tak kenal mesti ingat awak ni tak berbudi pekerti. Tapi bila dah kenal baru oang tahu yang awak ni sweet sangat," Jawapan jujur Safwan meninggalkan kesan di hati Sarah.

"Korang ni pun satu, tak baiklah cakap macam tu kat Sarah. Dia memang kasar tapi dalam kasar tu ada lembutnya, ada manjanya. Korang saja yang tak tahu," Yey! Safwan back up akulah. Sukanya. Thanks awak!.

Sarah terus senyum menyeringai menampakkan barisan gigi. Malah ibu jari tangannya diangkat menunjukkan isyarat bagus sebelum digoyangkan di hadapan Mirul.

"Tapikan, apasal sekarang ni kau nampak sedikit pelik. Aku tak tahu apa yang peliknya, tapi peliklah kesimpulannya," Khalif cakap berbelit-belit, cuba merungkai permasalahan namun ia semakin kusut jadinya.

"Pelik? Takdalah, aku sama macam dululah. Sarah yang korang cakap kasar dan ganas itu," kata Sarah bersungguh-sungguh. Dia memandang wajah rakan-rakannya yang lain meminta kepastian.

"Tak Sarah. Kau nampak lain sikit. Aku pun perasan. Kau dah tak selalu kasar, kadang-kadang manja, geram pula aku tengok," tambah Azrin seperti mengiayakan kata-kata Khalif.

"Kau tengah syok dilamun cinta erk?" Safwan tersedak. Eh, Wan ni, si Mirul tanya Sarah tetapi dia pula yang over acting. Apa lagi semua mata terus memandang Safwan yang sudah mengelap mulut dengan tapak tangan itu.

Seperti tidak sabar menanti jawapan Sarah, mereka silih berganti menyepak kaki wanita itu yang seperti sedang merangka jawapan.

"Korang tengok, macam mana aku tak kasar, korang layan aku macam ni. Cuba layan aku dengan lemah lembut. Ni tak ganas sungguh caranya," tempelak Sarah bersahaja.

Mereka ketawa bersama-sama. Masing-masing mengakui bahawa adakalanya mereka melayan Sarah sedikit kasar dan mereka juga percaya cara layanan tersebut sedikit sebanyak memberi kesan kepada tingkah laku Sarah.

Malah, status rakan sepejabat yang dipegang oleh mereka membuatkan masing-masing semakin rapat dari sehari ke sehari. Bukan tiada wartawan wanita lain di pejabat itu, namun dengan Sarah sahaja mereka boleh bergurau kasar.

"Kau dah ada pakwe erk?. Bukan apa kadang-kadang aku tengok kau senyum, pastu kau termenung, lepastu kau macam sedih. Lately nampak ketara sangat perangai tu, Berdasarkan telahan pak habib, itu semua simpton in love with someone," Asak Mirul lagi.

"Isk korang ni, Aku still single and available. Siapalah nak kat aku yang montel ni. Sudahlah rupa tiada, kasar pulak tu," Sengaja Sarah menekankan perkataan kasar di hadapan rakan-rakannya itu.

"Saya nak," Pantas semua berpaling ke arah Safwan. Mirul, Azrin dan Khalif sudah geleng kepala. Dia buat lagi, lepas ni konferm ada yang kena cubit.

"Aduh," kan dah cakap. Tak sampai seminit ketam batu Sarah sudah mengepit di lengan sasa Safwan. Padan muka kau Wan!...

Habis

No comments:

Post a Comment