Monday, November 12, 2012

DUA KALI CINTA, 7

BAB 7

Sarah membelek buku planner berwarna hijau yang sering dibawanya supaya mudah untuk mencatat butir-butir penting seperti nombor telefon ataupun tarikh jatuh hukum bagi kes mahkamah.

Bulan Julai ini, jadualnya tiada yang penting cuma ada seorang dua sahaja kawannya akan menyambut ulang tahun kelahiran.

Dia terus membelek helaian demi helaian sehinggalah ke muka surat paling akhir. Sekeping gambar di tarik keluar. Dia kemudiannya menatap lama gambar tersebut. Ada rindu bertamu dihati.

Entah kenapa hatinya terus terdetik nama Firul. Dalam sedar, rupa-rupanya sudah lebih tiga bulan kejadian dia hampir dilanggar dan diselamatkan oleh Firul berlaku.

Kalaulah awak boleh baca isi hati saya, tentu awak tahu betapa saya rindukan awak. Betapa saya sayang pada awak. Saya tak pernah menyesal bersama dengan awak walaupun hanya seketika. Bicara Sarah perlahan antara dengar dan tidak.

Foto tersebut terus ditatap tanpa berkelip. Hati jangan menangis. Pujuk Sarah sambil meletak tangan di dadanya. Suasana sunyi di pejabat waktu itu membuatkan dia hanyut dalam memori silamnya.

Bekerja pada hari Sabtu sememangnya sedikit sunyi kerana hanya dua, tiga orang sahaja yang bekerja. Malah assigment juga tidak sebanyak hari kebiasaan.

Lamunannya terhenti apabila mesin faksimili berbunyi menandakan ada kiriman faks yang akan masuk bila-bila masa sahaja.

Sarah terus menyimpan kembali foto yang ditatapnya di tempat asal sebelum bangun mengambil kertas yang keluar dari mesin faks tadi. Baru sahaja dia ingin membacanya, pintu kaca pejabat ditolak dari luar.

Dia terus berpaling. Terkejut bukan kepalang apabila susuk lelaki yang baru sahaja terdetik dihatinya muncul di depan mata.

Firul tersenyum manis. Salam diucapkan. Sambil mengesat peluh di dahi, dia mengeluarkan sekeping kad daripada beg sandang berwarna hitam.

"Maafkan saya. Cik...," Dia berhenti sambil menunding ibu jarinya kearah Sarah. Sarah masih membatu di situ. Tidak berkutip walau seinci.

Ya Allah, indahnya ciptaanMu ini. Dengan hanya mengenakan kemeja berwarna hijau muda dan seluar jaens berwarna hitam, Firul tampak sungguh segak dan kemas dimatanya.

"Cik...Cik..." panggil Firul berulang kali. Kali ini dia memetik jari di depan muka Sarah, barulah wanita itu tersedar. Cepat-cepat Sarah mengalihkan pandangannya ke helaian kertas yang dipegang tadi.

"Ada apa yang boleh saya bantu," Ujar Sarah tersekat-sekat. Dia terus berlalu ke mejanya dan cepat-cepat menaip sesuatu di komputernya.

"Saya nak hantar kad jemputan untuk malam menghargai media, Selasa minggu depan. Cik...," Firul menghentikan bicaranya. Wanita itu dilihat masih tekun dengan kerjanya.

Dia kemudian melabuhkan punggungya di sebuah kerusi kosong bersebelah wanita itu, walaupun tidak dipelawa untuk duduk. Wajah wanita itu dikerling sekilas. Manik-manik peluh sudah membasahi dahi dah hidungnya.

Firul ketawa. Sarah terus berhenti menaip. Terus dipandang ke arah Firul yang sedang menunduk itu.

Rambut yang menutup sebahagian dahinya dikuak ke atas. Firul terus mengambil sebatang pen yang ada di dalam mug di atas meja Sarah.

"Kalau saya ambil pen ini dan buat harta, Cik Sarah nak jentik dahi saya tak?" Eh, mamat seorang ni kenapa. Salah makan ubat ke apa tiba-tiba tanya soalan macam itu.

Sarah terus memegang dahinya. Eh, yang aku pegang dahi ni kenapa pula. Aduhai, kenapa kau ni Sarah. Dia terus menurunkan tangannya. Behave yourself dear.

Firul ketawa lagi. Lalu kertas yang ditampal di kalendar meja dicabut sebelum ditunjuk kepada Sarah.

 'Ini semua Sarah punya. Kalau ada yang teringin nak kena jentik kat dahi, silalah rembat'.

Tulisan yang menggunakan pen marker berwarna merah itu dilihat dengan mata yang semakin bulat. Sarah garu kepala tanda malu dengan nota berkenaan. Ini kerja Safwan and the geng la ni. Suka mengusik.

"Eh, ini bukan kerja saya. Kawan-kawan suka mengusik. Diorang punya kerjalah ni," nafi Sarah bersungguh-sungguh. Mukanya sudah panas, pipinya sudah tegang menahan malu. Jagalah kau orang, seorang demi seorang aku jentik dahi nanti.

"Comellah joke kawan-kawan awak ni. Sweet sangat," puji Firul jujur. Kertas tadi dilipat dan diserahkan kepada Sarah. Sarah terus pura-pura sibuk kembali.

"Jemput datang ya Cik Sarah. Jangan lupa bagitahu rakan-rakan yang lain. Saya harap dapat jumpa Cik Sarah lagi," ujar Firul sambil meletakkan kad jemputan itu di atas meja Sarah.

Setapak lagi Firul menghampiri pintu, Sarah memanggilnya. Biarpun dalam nada yang cukup perlahan, dia tetap dapat mendengarnya. Dia berpaling dan menunggu butir bicara pemilik nama Sarah Arisha itu.

"Terima kasih sebab selamatkan saya dulu. Maaf sebab pergi tanpa ucap terima kasih," ujar Sarah lambat-lambat. Firul hanya melemparkan senyuman.

"Bagi nombor telefon awak," ucap Firul terus mengeluarkan telefon bimbit samsung galaksi notenya. Sarah buat muka pelik. Dia diam seketika.

"Senang nak call kalau ada apa-apa hal. Lagipun senang saya nak tuntut balasan sebab dah tolong awak kan," selorohnya namun tiada tanda-tanda ingin menyimpan semula telefon bimbitnya itu.

Sarah mengeluh. Lambat-lambat dia mengeluarkan kad namanya yang ada di dalam laci sebelum diserahkan kepada Firul.

"Terima kasih. Nanti saya call, jangan tak angkat pula. Ingat tau, you owe me twice," ucap Firul sebelum berlalu meninggalkan Sarah yang semakin terpinga-pinga itu.

You owe me twice...sejak bila jadi twice ni. Bukan sekali je ke dia tolong aku?...aduhai...

Habis

No comments:

Post a Comment