Sunday, October 21, 2012

DUA KALI CINTA, 5


BAB 5

"Awak, cepat sikit boleh tak? Saya ada assigment lain ni. Nanti terkejar-kejar pula," Laung Safwan yang sudah berdiri bersebelahan kereta Proton Saga Hitam milik Sarah yang yang dipakirkan di seberang jalan.

Tidak mahu membiarkan Safwan menunggu lama dan bimbang amarahnya yang tiada hujung pangkal itu kembali menjelma, Sarah berlari-lari anak untuk mendapatkan lelaki itu yang sedang menyimpan beg kamera di bahagian penumpang.

Dalam terkocoh-kocoh itu, Sarah melintas jalan yang sedikit lengang itu tanpa melihat kiri dan kanan. Biarpun sedikit lengang, ia tidak bermakna tiada kenderaan. Tidak semena-mena, sebuah kereta myvi putih meluncur laju melalui jalan itu.

Waktu itu, kakinya sudah tidak jejak ke tanah lagi. Badannya melayang ke arah bahu jalan. Matanya dipejam kejap, membiarkan badannya rebah menyembah bumi.

Safwan berlari ke arahnya. Namun dalam nada yang tercungap-cungap itu dia sempat meminta maaf atas kecuaian Sarah kepada pemandu kereta tadi. Mujur pemandu itu sempat membrek kenderaannya dan mujur juga ada seseorang menarik dia ke pinggir jalan.

Eh, seseoranglah. Seraya itu, Sarah toleh ke belakang. Dia terpempan. Matanya yang sedikit sepet itu dibulatkan selepas terkejut melihat Encik Firul terduduk di belakangnya.

"Cik okey?" Soalnya dalam nada risau. Sarah hanya mengangguk, ucapan terima kasih yang sepatutnya diucap bagaikan tersekat di kerongkong.

Entah kenapa air matanya mulai bergenang. Sumpah, kemalangan itu sedikitpun tidak meninggalkan kesakitan di mana-mana bahagian badan namun dia sendiri gusar dengan makna air mata ini.

Sememangnya dia ingin menangis saat ini, Terasa seperti ada beban yang cukup berat sedang dipikul. Terasa pundaknya sudah tidak mampu menanggung lagi. Setitis demi setitis ia mengalir di pipi mulus Sarah.

"Awak, kenapa ni? Sakit kat mana? Jom kita pergi klinik," Safwan sudah semakin risau melihat Sarah berkelakuan begitu. Dia membantu wanita itu bangun, begitu juga dengan Encik Firul.

"Awak okey tak?" Soal Safwan lagi. kala itu Sarah sekadar mengangguk sambil menyeka lelehan air mata di pipi. Semakin laju pula air jernih ini mengalir.

Dia kesima apabila Encik Firul menghulurkan sapu tangan berwarna biru muda kepadanya.

"Untuk Cik buat lap air mata tu," katanya sambil menghadiahkan senyuman manis kepada Sarah. Apa lagi, bertambah lebatlah air mata wanita yang sememangnya berhati tisu itu kali ini.

Sarah, kau dah kenapa ni. Kenapa hari ini sendu tak tentu hala ni. Sabar Sarah, sabar. Jangan buat malu diri sendiri.

Sapu tangan yang dihulur Encik Firul dibiarkan sahaja. Entah kenapa dalam dirinya tiada keinginan langsung untuk menerimanya. Eh, ni sudah dikira melanggar adat drama TV ni.

"Awak, saya nak balik," Ujar Sarah kepada Safwan dalam sendu yang masih bersisa.

Safwan memimpin rakan sekerjanya itu sehingga ke kereta. Namun, sebelum dia memasuki perut kereta, sempat dia menoleh ke belakang, melihat raut wajah Encik Firul yang masih menggengam sapu tangan tadi.

Sarah sekadar memberi isyarat anggukan kepala tanda ucapan terima kasih dan selamat tinggal. Dia membalasnya dengan senyuman yang sedia mekar seperti tadi.

Dalam perjalanan pulang ke pejabat, Safwan  berkali-kali bertanya kepada Sarah sama ada ingin ke klinik atau tidak. Jawapan wanita itu hanya gelengan kepala. Keadaan diriya yang sedikit beremosi itu membuatkan dia hilang mood untuk bercakap.

Kereta yang dipandu Safwan menyusuri jalan raya dengan kelajuan sederhana. Dalam suasana sunyi itu, Sarah cuba memejamkan mata, menenangkan jiwa dengan segala gelodak rasa yang tiada noktah itu.

"Awak, nak makan ais krim," katanya tanpa sedar dan tidak menoleh sedikitpun kearah Safwan. Biarpun begitu, dia sempat menjeling dengan ekor mata dan melihat lelaki itu tersenyum menampakkan baris giginya yang putih.

"Kita pergi drive thru McDonald jela ya. Nak Sunday Strawberi la tu," kata Safwan memberi cadangan. Sarah mengangguk laju tetapi masih tiada niat untuk kembali senyum.

Tiba-tiba jemari runcing Safwan hinggap di pipi Sarah dan seraya itu, bahagian kanan pipi itu dicubit sebelum ditarik-tarik lembut. Sarah terkejut lalu menepis kasar. Dia kemudian memukul bahu lelaki itu dengan sepenuh perasaan.

"Sakitlah awak," adu Safwan sambil menggosok bahunya yang sedikit perit. Namun dalam pada itu, dia tetap tersenyum kerana Sarah sudah kembali normal dan menjadi dirinya.

"Sejak bila awak dapat lesen nak cubit saya? huh!" dengusan Sarah sudah cukup menunjukkan dia tidak berpuas hati dengan tindakan Safwan yang baginya agak keterlaluan dan yang paling penting...sakitlah mangkuk!

"Eleh, tanya kita pulak, yang dia tu sejak bila dapat lesen nak pukul-pukul kita," tukas Safwan sambil menahan tawa.

"Awak...," Sarah bagaikan naik hantu. Bahu lelaki itu dipukul bertalu-talu sambil sesekali mencubit ganas. Akibatnya kereta mereka sedikit terhuyung hayang dibuatnya.

Safwan terus ketawa sambil menepis pukulan Sarah yang sesekali mengenai stereng kereta. Adegan 18SG itu hanya terhenti apabila ada beberapa kereta membunyikan hon selepas melepasi kenderaan yang dinaiki dua insan itu.

"Kan dah kena hon. Padan muka. Lepas ni jangan haraplah ada orang nak masuk meminang awak, sudahlah bulat, ganas pula tu," ucap Safwan sambil mengurut bahunya berkali-kali.

Mendengar sahaja bicara Safwan itu, Sarah terus memalingkan muka, memandang ke luar tingkap. Dia memeluk tubuh tanda merajuk dengan kata-kata lelaki tinggi lampai itu.

"Kita balik terus. Hilang selera nak makan ais krim," katanya dalam nada tidak puas hati, Hakikatnya waktu itu, dia sememangnya sangat teringin untuk menikmati manisan sejuk kegemarannya itu.

Namun dek usikan Safwan yang kedengaran sedikit sinis itu membuatkan dia meminggirkan seleranya dan memilih untuk mogok.

"Lah, tadi beria nak makan ais krim, Ni dah tak nak pula. Awat cheq," Soal Safwan hairan.

"Takut gemuk," kata Sarah ringkas dan yang pasti mengundang tawa di bibir Safwan. Merajuklah ni. Alahai Sarah, cium nanti baru tahu.

End

No comments:

Post a Comment